ابراهیم حقیقی: در حوزه پوسترهای سینمایی عقبگرد شدیدی وجود دارد
ابراهیم حقیقی : در حوزه پوسترهای سینمایی عقبگرد شدیدی وجود دارد / ابتذال در برخی از پوسترهای سینمایی.
به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا : ابراهیم حقیقی گرافیستِ پیشکسوت با اشاره به این که در خلق آثار هنری -از معماری تا گرافیک- مهمترین عامل، تفکر و خلاقیت است و حسانگیزی و عاطفهانگیزی یک اثر هنری هیچ ارتباطی با نوع ابزار و یا قدیمی و تکنولوژیک بودن ابزار ندارد، گفت: امروز دو عامل در فضای گرافیکِ کشور اول سفارشدهندهی فرهیخته و دوم سفارش دادنِ کار به یک گرافیستِ نخبه، غایبند که اگر این مشکلات رفع شود شاهد ماندگاری و پویایی آثار خواهیم بود.
وی با اشاره به گستردگی دامنه انواع محصولات هنر گرافیک، افزود: گرافیک دربرگیرندهی طیف بسیار وسیعی از آثار است. محصولاتی همچون بلیتها، قبضها، آگهی روزنامهها، پوسترها، جلد کتاب و مجلات، بیلبوردها، تیشرتها و… حاصل کار گرافیستها است. اما زمانی که بخواهیم عملکرد گرافیستها را بررسی کنیم باید میان حوزههای مختلفِ هنرِ گرافیک تفکیک قائل شد.
وی افزود: در حوزه پوسترهای سینمایی عقبگرد بسیار شدیدی اتفاق افتاده است، به حدی که در برخی پوسترهای سینمایی ما روند ابتذال قابل مشاهده است، چراکه سفارشدهنده به تولید فیلم نابی نپرداخته است که به تناسب آن شاهد پوستر ایدهآلی باشیم. وقتی که یک فیلم کمدی مبتذل تولید شود به تبع آن، پوسترِ فیلم هم مبتذل میشود، در عین حال امروزه پوسترهای تئاتر ما بهترین پوسترهای کشور هستند.
این گرافیستِ پیشکسوت با اشاره به وضعیت پوسترهای سینمایی ایران در سالهای گذشته اذعان کرد: در دورانی که موج نوی سینمای ایران با نمایندگانی همچون مهرجویی، کیمیایی، بیضایی، تقوایی و کیارستمی برمیخیزد گرافیستهایی همچون ممیز، مثقالی و شیوا به طراحی پوستر برای آثار آنها میپرداختند، در دوره دوم یعنی در دهه شصت که بنیاد سینمایی فارابی سفارشدهندهی آثار بود طراحی صحنه، تیتراژها و پوسترها در سطح بسیار خوبی قرار داشت که نشاندهنده فرهیختگی سفارشدهنده است.
به گفته وی بزرگترین عامل افول سطح برخی پوسترهای سینمایی به سفارشدهندگان آن بازمیگردد. هر گرافیستی که برای یک فیلم کمدیِ مبتذل و زشت به تولید پوستر بپردازد قطعاً حاصل کارش مبتذل میشود. وقتی که ذات اثر از سطح کیفی پایینی برخوردار باشد نمیتوان از گرافیست توقع یک اثر ناب داشت.
وی یادآور شد: کارگردانانی همچون رسول صدر عاملی هنوز بر تولید پوستر فیلمهایشان نظارت میکنند و در این زمینه اختیاری به پخشکنندهی فیلم نمیدهند، چرا که پخشکنندهها فقط اهداف تجاری دارند. در تولید پوسترِ فیلم تمام این عوامل باید دست به دست یکدیگر دهند تا شاهد یک تولید ناب باشیم، برخلاف نقاشی که فقط شخصِ نقاش در کیفیت آن دخیل است.
بازدیدها: 21
آخرین دیدگاهها