انتصاب دبیر و شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
انتصاب دبیر و شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر | نخستین جلسه شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر، هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، عبدالرحیم سیاهکارزاده، رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشکسوت و دبیر جشنواره دوازدهم و اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی در روز یکشنبه هفتم مهر ماه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
انتصاب دبیر و شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از ایسنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، در این جلسه سید مجتبی حسینی ـ معاون هنری وزیر ـ طی احکام جداگانهای هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی را به سمت رئیس شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب کرد و سپس ابراهیم حقیقی، هنرمند پیشکسوت را به عنوان دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوازدهم انتخاب کرد.
در ادامه این جلسه، سید مجتبی حسینی طی احکام جداگانهای، اعضای شورای سیاستگذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را شامل طاهر شیخ الحماء، رضا یساولی، حبیب الله صادقی، محسن حسن پور، رجحانه حسینی، رضا بنی رضی، سودابه صالحی، الهه جواهری، مسعود نجابتی، اسماعیل عباسی و بهرنگ صمدزادگان انتصاب کرد.
در این جلسه نخست هادی مظفری گفت: استادان حاضر در سال های گذشته هر کدام به نوعی در جریان کم و کیف جشنواره بودهاند. تا پیش از دوره یازدهم گله بزرگ خانواده تجسمی این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر به نوعی جایگزین بینالهای هنری شده و این گله در دل خانواده تجسمی مانده بود. جشنواره تجسمی فجر با این خانواده بزرگ هنرهای تجسمی بیشتر شبیه المپیک هنری است. اما بینالهای هنری نیز مانند باقی مسابقات جهانی در حوزه ورزش در شرایط خود برگزار خواهند شد . در سال گذشته سعی ما بر این بود که این اعتماد سازی را فراهم آوریم تا به خانواده تجسمی بگوییم هر کدام از رویدادهای هنری در جای خودشان ایفای نقش خواهند کرد .
وی افزود : تمامی جشنواره های فجر آیین نامه های مدونی دارند .جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در دوره گذشته صاحب آیین نامه مدونی شد و آقای وزیر این نامه را ابلاغ کردند و جشنواره بر اساس آیین نامه بر مدار خود جلو خواهد رفت.
مظفری ادامه داد: جشنواره تاکنون به صورت مسابقه برگزار میشد ولی سال گذشته دایره بازتر شد. حضور بیش از ۳۵ استاد پیشکسوت در قامت دبیر و داور باعث شد جشنواره یازدهم رشد کمی ۳۰۸ درصدی را داشته باشد. بخشی از این رشد مربوط به اطلاعرسانی صحیح بود و قسمتی نیز به علت حضور چهرههای مطرح در جشنواره بود. تلاش ما بر این است که در جشنواره پیش رو شاهد رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای باشیم.
او با اشاره به بخش فروش آثار در جشنواره پیشین گفت: سال گذشته فروش آثار به جشنواره اضافه شد و ۵۵ گالری در آرت فر فجر با ما همکاری کردند و آثار هنرمندان تجسمی در این حوزه به فروش رسید که برای حرکت اول اتفاق میمون و مبارکی بود. در دوره پیش در کنار تمامی بخشها، قسمت مقالات و پژوهشها را هم داشتیم که به همت بزرگان هنر در این دوره نیز ادامه خواهیم داد و کتاب مقالات سال گذشته در جشنواره دوازدهم انتشار خواهد یافت.
در ادامه ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر یازدهم و دوازدهم گفت: من از شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر میخواهم حتما به جشنوارههای سالهای گذشته نگاه کنند و دیدگاههای خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن این دوره از جشنواره ارایه دهند. در این دوره نیز سعی ما بر این است دبیران هنری و داوران هر حوزه را از نخبگان هنری انتخاب کنیم زیرا که یکی از دلایل شرکت هنرمندان هنرجویان در جشنواره حضور چهره های مطرح هنرهای تجسمی در زمینه دبیری و داوری است.
سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزیر پس شنیدن سخنان و دیدگاهها گفت: دور دوازدهم جشنواره هنرهای تجسمی فجر به درایت و دانایی شما استادان پیشکسوت هنرهای تجسمی پیش خواهد رفت. رویدادی به این بزرگی زیر سایه یکی از بزرگان هنرهای تجسمی کشور، استاد ابراهیم حقیقی شکل می گیرد. جشنواره ها یا بستر گفتوگو هستند و یا نظام استعدادیابی، جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر هر دو اینهاست.
وی افزود: در ۳۰ سال پیش نادر بود که یک استعداد بزرگ در جایی از ایران جلوه کند و در محیط خودش باقی بماند و هنرش به منصه ظهور برسد. این فرد حتما باید به پایتخت مهاجرت میکرد تا دیده شود. ولی اکنون اینگونه نیست جای جای ایران هنرمندان صاحبنامی دارد و استعدادهای درخشانی در استانهای خودشان حضور دارند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر باید بتواند در سطح ملی میزبان معرفی این گونه استعداد ها باشد تا آنها در ولایت خود بمانند.
او اضافه کرد: رویدادهای مهم تجسمی هر کدام باید در جای خودشان برگزار شوند ولی اگر تمام این شگفتی ها روی هم قرار گیرند برج بلندی را می سازند تا همه شاهد این باشند که سرمایه هنری امروز ایران چه قدر باشکوه است . این جشنواره افزون بر اینکه جشنواره استقلال کشور ماست میتواند نماد جمع شدن تمامی هنرها با سلیقه های مختلف زیر چتر است و این جشن بزرگ با هم بودن را رقم میزند.
او با اشاره به اینکه هنرهای تجسمی ایران در میان کشورهای منطقه جلوتر و پیشروتر است و در میان هنر روز دنیا نیز حرفی برای گفتن دارد، اظهار کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بستر مناسبی است تا نشان دهیم ما به هنرهای تجسمی به عنوان یک مزیت هنری توجه داریم و به منطقه سیادت و قیادت هنرهای تجسمی ایران را نشان دهیم. در این دوره ما میتوانیم از کشورهای منطقه نه به عنوان شرکتکننده بلکه به صورت بازدیدکننده و مخاطب هنری دعوت کنیم تا در این رویداد ملی حضور بهم رسانند.
وی در پایان با بیان اینکه آیین نامه جشنواره هنرهای تجسمی فجر سنگ بنایی بود که بر مبنای آن قدم برداریم، گفت: آیین نامه در واقع سنگ بنایی بود که بر مبنای آن کار را پیش خواهیم برد. در گذشته هر ساله بیش از ۵۰ درصد برنامهها تغییر میکرد اما اکنون با توجه به آییننامه و ملاک قرار دادن آن، توانستهایم یک خط سیری را پیش ببریم البته این بدان معنا نیست که آیین نامه قابل تغییر و اصلاح نیست. امیدواریم این آیین نامه طی کارهای اجرایی و با نظر اساتید این حوزه در دو سه سال آینده نهایی و قابل اتکاء باشد.
بازدیدها: 12
آخرین دیدگاهها