بیوگرافی و آثار استاد احمد وکیلی
بیوگرافی :
احمد وكيلي اردبیلی
متولد ۱۳۴۰ (تهران) | اهل اردبیل
تحصيلات:
دریافت مدرک کارشناسی رشته نقاشی از دانشگاه تهران
دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه آزاد
معرفی و بیوگرافی استاد احمد وکیلی :
وي از سال ۱۳۶۵ فعاليت جدي خود را آغاز نموده است، و در همین سال اولين نمايشگاه خود را تجربه كرده است و سپس نمايشگاه هاي انفرادي و گروهي بسياري را در كارنامه خود دارد.
وكيلي در كارنامه خود به بهترين تصويرگر سال در اينوال، بلانيا را در سال۱۹۹۱ دارد كه آثارش در ايتاليا و توكيو به نمايش درآمد. او هم چنين در نمايشگاه آسيايي و در سال ۱۳۷۲ برگزيده نمايشگاه بين المللي تهران شد.
وكيلي از سال ۱۳۶۳ به همراه نقاش تدريس آغاز كرد و از سال ۱۳۶۹ تدريس در دانشگاه هاي هنر را آغاز و تا امروز ادامه دارد.
او یکی از چهرههای شاخص جریانی در نقاشی ایران است که اصطلاحاً به مکتب الخاص (هانیبال الخاص) معروف شده است. این جریان هنری که با آموزههای الخاص شروع گردید دارای ویژگیهای مشخصی است ازجمله: پیوست زیاد این گروه از نقاشان و آثارشان با ادبیات، اهمیت دادن به طراحی به عنوان ابزار بیانی مستقل، اهمیت دادن به امر آموزش، و پرورش شاگردان پرشمار. از دیگر چهرههای شاخص این جریان میتوان بهبهرام دبیری، نصرتالله مسلمیان، منوچهر صفرزاده، محمدعلی بنیاسدی و نیلوفر قادرینژاد اشاره کرد که همگی از شاگردان هانیبال الخاص بودهاند. (هنرآرت گالری)
نمابشگاههاي انفرادي
1366 گالري سه رنگ –مشهد
1368 گالري نور
1372 اسثوديوي شخصي
1373 اسثوديوي شخصي
1374 اسثوديوي شخصي
1375 استوديوي ديلمغاني
1377 گالري برگ
1379 گالري آريا (چاپ دستي)
1380 گالري الهه
1380 گالري اناهيتا
1381 فرهنگ سراي بهمن
1381 پويا رشت گالري
1382 گالري خانه هنرمندان(مميز)
1383 گالري الهه(طراحي)
1384 گالري چشم(دبي)
1386 گالري نقش جهان(اصفهان)
1387 گالري هور
1388 گالري ماه مهر(به همراهي استر چورکا)
نمايشگاههاي گروهي
1366 بيش از 40نمايشگاه گروهي از سال
تدريس
تدريس خصوصي از سال 1360
تدريس در دانشگاههاي:هنرهاي زيبا تهران. آزاد.هنر.الزهرا.زاهدان.سوره از سال 1369
انتشار کتاب طراحي هاي بر گزيده در سال 1378
عضويت ها
عضو گروه 30+
شرکت در اولين-دومين-سومين-چهارمين و پنجمين بينال تهران
عضو افتخاري انجمن نقاشان هنرمند ايران
عضو هيئت مديره دوره ي سوم (انجمن هنرمندان نقاش ايران)
عضو هيئت ارزشيابي هنرمندان(وزارت ارشاد)
عضو هيئت انتخاب بنياد نخبگان ايران
هيئت موسس گروه شهريور
شرکت در جشنواره هنر مقاومت در سه دوره پياپي-1390-1391-1392
برگزاري ورک شاپ تخصصي چاپ در پارک سنگي(مجموعه جمشيديه) در سه روز پياپي و تدريس و نمايش سه نوع چاپ تلفيقي-1385
عضو گروه زيگمنت با مشارکت کشور هاي کره جنوبي مغولستان ژاپن مجارستان هند و مالزي
اخذ گواهي درجه 1 هنري -1391
جوايز
منتخب نمايشگاه تصويرگران کتاب کودک در سال 1368
1370 منتخب نمايشگاه تصويرگران کتاب کودک در سال
منتخب فستيوال بلونيا در ايتاليا سال 1370
داوري ها و دبيري ها
1379 عضو هيئت داوران نمايشگاه نگاه هفتاد و نه
1387 دبير اولين نمايشگاه چاپ دستي در موزه هنرهاي معاصر-ايران
1387 داور بي ينال هفتم تهران
1389 -1388-1387داور اولين دومين و سومين جشنواره ي تجسمي شهر
1389 دبير سمپوزيوم از پرسپوليس تا خليج فارس
داور جشنواره هنر جوان(پنج دوره در اردبيل اروميه و گرگان)
1390 دبير هشتمين دوسالانه نقاشي ايران
1392 داور جشنواره تجسمي فجر
1393 دبير نمايشگاه تاريخ معاصر چاپ دستي ( ار امپرسيونيسم تا امروز)
سمپوزيوم هاي داخلي
1389 سمپوزيوم از پرسپوليس تا خليج فارس
1386 شرکت در سمپوزيوم بين المللي امام علي
سمپوزيوم هاي خارجي
2007 سمپوزيوم بين المللي اسلواکي patience
2008 سمپوزيوم بين المللي اسلواکي patience
2009 سمپوزيوم بين المللي اسلواکي patience
2009 سمپوزيوم بين المللي در tourve فرانسه با تم تاثير رنگ درياي مديترانه بر نقاشان جهان
2010 سمپوزيوم بين المللي در tourve فرانسه با تم تاثير رنگ درياي مديترانه بر نقاشان جهان
2011 سمپوزيوم بين المللي در lazarea روماني
2012 سمپوزيوم بين المللي در lazarea روماني
2012 سمپوزيوم بين المللي در zalagersek مجارستان
2014 سمپوزيوم بين المللي tourve فرانسه با تم تاثير رنگ درياي مديترانه بر نقاشان جهان
2014 سمپوزيم بين المللي Golden Garden در دونايسکا استردا اسلواکي
از آثار چاپ دستی احمد وکیلی
همچنین وکیلی در زمینه چاپ دستی نیز نقش پررنگی در هنر ایران داشته است بطوری که امروزه او یکی از مهمترین هنرمندان ایران در چاپ دستی است. قدرت طراحی وکیلی در تقاطع با تکنیکهای چاپ دستی آثار منحصر به فرد و فراوانی از وی بجای گذاشته است
نقدی بر آثار استاد احمد وکیلی :
اسطوره شناسي، دانشي است كه به بررسي روابط ميان افسانه ها و جان آن ها در دنياي معاصر مي پردازد.
اصولا اسطوره نماد زندگي دوران پيش از دانش و صفت و نشان مشخص روزگاران باستان است. تحول اساطير هر قوم، معرف تحول شكل زندگي، دگرگوني ساختارهاي اجتماعي و تحول انديشه و دانش است. اسطوره نقل كنند بر گذشت قدسي و معنوي است؛ راوي واقعه اي است كه در زمان نخستين، زمان شگرف بدايت همه چيز رخ داده است. شخصيت هاي اسطوره اي موجودات فراطبيعي هستند و تنها به دليل كارهايي كه در زمان سرآغاز انجام داده اند شهرت دارند.
به عبارتي ديگر اسطوره تلاشي براي بيان واقعيت هاي پيراموني با امور فراطبيعي است، كه در اين روند هنرمند تلاش مي كند صلحي ميان طبيعت و اسطوره ها برقرار نمايد.
با اين مقدمه به آثار هنرمندي مي رسيم كه اسطوره اساس و پايه آثار طراحي و نقاشي وي را تشكيل مي دهد.
احمد وكيلي نقاش و طراح معاصر، كه شايد پيش از نقاش بودن به طراح بودن شهرت دارد. هنرمندي است كه در آثارش به وفور از اسطوره ها بهره برده است. زيرا او اسطوره را عنصري فراطبيعي مي پندارد كه ازلي و ابدي هستند. بنيان اساطير ايراني همواره بر نبرد بين خير و شر نهاده شده است. آن چنان كه در آثار وكيلي نيز اين نوع نبرد به خوبي ديده مي شود.
ساختار آثار طراحي (Drawing) وكيلي مبتني بر خط (هاشور) و سطح است كه در فضاي پركنتراست در هم آميخته شده اند، و كنتراست و تيرگي و روشني فضاي نمادين خوبي و بدي را به خوبي نمايان مي كند
در بعضي از آنثار طراحي وكيلي، اسطوره هاي وي كيفيتي اوياگونه دارند. پيكره هاي عجيب و گاه بدشكل، همچون موجودات افسانه اي به حركت درمي آيند، جانوران مانند انسان ها راه مي روند و حتي سخن مي گويند، انسان و حيوان با يكديگر مي آميزند، شكل عوض مي كنند، و از نيروي جادويي نيز برخوردار هستند، در بعضي از آثار وي قوانين روزمره روزگار ما چندان منطبق نيستند. زيرا اساطير به كار برده شد، در آثار وي، از جهاني قبل از نظام كنوني به وجود آمده اند.
بخش ديگر از آثار وي از هرج و مرج و تاريك و روشن و هم چنين ماه و ستارگان بهره مي برد. كه نشان از آفرينش و شروع نظم و ترتيب و حتي نشان از گل خاك و برآمدن از انسان بر زمين را اشارت دارد . اسطوره هاي به كار برده شده وكيلي به صورتي گسترده جواب مشابهي چرايي مرگ عرصه مي دارند، ماه با مفهوم ميرآيي و ناميرايي در ارتباط است زيرا كه در آسمان مي ميرد و دوباره زنده مي شود.
وكيلي اسطوره هايي كه طراحي مي كند نه صرفا به لحاظ آن چه آشكار مي سازند و يا برگرفته از خصوصيات فرهنگي هستند. اهميت مي دهد. بلكه نگاه وي به آن ها ذاتا پراهميت و تمايز كننده است.
در آثار وي اسطوره ها به ۳ دسته تقسيم مي شوند، كاركردي نمادين و ساختاري، كه در هر كدام از اين موارد او با استادي تمام عناصر را با هم تركيب و طراحي مي كند. او حتي فراتر مي رود و گاه تركيبي تفكيك ناپذير از اسطوره ها را طراحي مي كند.
او روايتگري از يك حقيقت اساسي، جهان و زندگي آدمي است. در بسياري از آثار وي بيان رمزآلود و نمادين كه باعث مي شود مخاطب دوباره و دوباره به اثر نگاه كند، نوعي فضاي گفت وگو با مخاطب خود را آغاز مي كند. كه گاه بيننده اثر وي در لابه لاي خط ها و هاشورها، فضاي ذهني خود را نيز مي يابد. چالشي كه بين مخاطب و اثر وي روي مي دهد، باعث مي شود بيننده آثار وي به عمقي فراتر از تصوير اوليه برود و در لابه لاي خطوط و تيرگي روشني هاي ايجاد شده در كار نوعي فضاي اسطوره اي را تجربه كند. (مجله تندیس)
آثار :
بازدیدها: 145
آخرین دیدگاهها