نخستین جشنواره «تاریخنگاشت»
نخستین جشنواره «تاریخنگاشت» | به همت پژوهشکده تاریخ معاصر نخستین جشنواره «تاریخنگاشت» برگزار میشود
نخستین جشنواره «تاریخنگاشت» | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، این پژوهشکده در نظر دارد نخستین جشنواره اینفوگرافیک را در حوزه تاریخ معاصر ایران برگزار کند.
جشنواره «تاریخنگاشت» یک جشنواره اطلاعنگاشت (اینفوگرافیک) در حوزه تاریخ معاصر ایران است كه برای نخستینبار در کشور برگزار میشود. اطلاعنگاشت، یا گرافیک اطلاعرسان، نمایش تصویری اطلاعات و دادههاست. ازآنجاكه مغز انسان علاقه بسياری به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت دیداری دارد، با استفاده از اطلاعنگاشتها حجم بسياري از اطلاعات بهسرعت به مخاطبان انتقال داده ميشود. با توجه به اين ويژگي، اطلاعنگاشتها ابزار مناسبي براي ارائه اطلاعات تاريخي بهشمار ميآيند.
پژوهشكده تاريخ معاصر با توجه به رسالت خود مبني بر ارائه بيپيرايه تاريخ دوره معاصر ايران به مخاطبان و تحلیل و بررسی رویدادهای تاریخی این دوره، قصد دارد بهرهگیری از روشهای نوین بصریسازی را در پژوهشهاي تاريخي ترويج كند؛ به همين منظور و با توجه به تقارن این ایام با چهلمين سال انقلاب اسلامي، اين پژوهشكده مسابقهاي را با عنوان «تاریخنگاشت» برگزار ميكند. هدف از برگزاري اين مسابقه ايجاد زمينهاي براي بروز استعدادها در ارائه اطلاعنگاشت از تاريخ و انتقال تصويري اطلاعات تاريخي و درنتيجه تعامل مؤثرتر با گروههای مختلف مخاطبان است.
قوانین و معیارهای ارزیابی
- قوانین جشنواره:
- این مسابقه در دو سطح دانشآموزی و حرفهای برگزار میشود.
- شرکت در این مسابقه بهصورت انفرادی و گروهی (تیمی) برای همه آزاد و رایگان است.
- شرکتکنندگان گروهی (تیمی) باید یک نفر را بهعنوان مسئول گروه معرفی کنند. همه ارتباطات با مسئول گروه انجام خواهد شد.
- آثار ارسالی نباید قبلا در جای دیگری منتشر شده باشند.
- استفاده از منابع غیر رسمی در اطلاعنگاشت، مجاز نیست.
- محتوای نوشتاری آثار ارسالی به زبان فارسی باشد.
- کپیبرداری از آثار اینفوگرافیک دیگر موجب ابطال اثر و مانع از شرکت فرد یا گروه در مسابقه خواهد شد.
- محدویتی برای تعداد آثار ارسالی وجود ندارد.
- علاقهمندان به شرکت در این جشنواره لازم است با مراجعه به تارنمای «جشنواره اينفوگرافيك تاریخنگاشت»، فرم ثبت نام را تکمیل و موضوع مورد نظر را از بین محورهای اعلامی جشنواره انتخاب و سپس به ارسال آثار اقدام کنند.
- مسئولیت عدم رعایت حقوق مالکیت فکری و معنوی آثار برعهده ارسالکننده/ ارسالکنندگان است.
- هیئت داوران آثار را براساس موارد ذکرشده در بخش معیارهای ارزیابی جشنواره ارزیابی خواهند کرد.
- پژوهشکده تاریخ معاصر مجاز خواهد بود از آثار ارسالی در زمینههای مرتبط با اهداف آموزشی، اطلاعرسانی و… در قالب کتاب، نمایشگاه یا در فضای مجازی استفاده نماید.
- شرکت در این جشنواره و ارسال اثر به منزله پذیرش تمامی مفاد و مقررات است.
- معیارهای ارزیابی:
- ساختار مناسب
ویژگیهای ساختار مناسب برای یک اطلاعنگاشت یا گرافیک اطلاعرسان عبارت است از:
- برخورداری از تیتر بهشکلی واضح و مشخص و متمایز از محتوای بصری و نوشتاری موجود در اثر
- برخورداری از لید (توضیحی که تکمیلکننده تیتر باشد و به مخاطب اعلام کند که در این اطلاعنگاشت چه موضوع و محتوایی مطرح شده است)
- ذکر نام تولیدکنند(گان) اثر (اعم از حقیقی و حقوقی ــ و درصورت حقوقی بودن ــ با نشانواره سازمان مربوط)
- ذکر منابع مورد استفاده در اثر
- اصالت و منحصر به فرد بودن
آنچه به اثر اطلاعنگاشت اصالت میبخشد رعایت اصول خلاقانه و کپی نکردن از آثار تولیدشده در اين حوزه است. با توجه به این اصل، آثاری از امتیاز اصالت برخوردار خواهند شد كه طراح/ طراحان و به عبارت دیگر مالکان مادی و معنوی آنها همان شرکتکنندگان در جشنواره باشند.
- مستند بودن و استفاده از منابع معرفيشده در تارنما و ارائه ارجاعات لازم
آثار باید مستند و با استفاده از منابع معتبر تهیه شده باشند و در آنها، ارجاعات لازم ارائه شود.
- تحليل درست رويدادهاي تاريخي و تحريف نکردن تاريخ
در انتقال بصري اطلاعات تاریخی بايد به نقل واقعیتها پایبند بود و از بیان نادرست آنها پرهیز نمود؛ همچنین حاصل تحلیل ارائهشده در اثر نباید تحریف شود.
- ایجاز (جامع بودن و کفایت)
ایجاز بهمعنای جامع بودن و کفایت است؛ آثار نباید دچار افراط و تفریط در مقدار اطلاعات و دیداریسازی آنها باشند. ابعادی که اثر در آن ارائه میشود، بهمثابه یک ظرف، باید از تناسب لازم با محتوای موجود در آن برخوردار باشد و شایسته نیست که محتوای ارائهشده در اثر، آنقدر زیاد باشد که مخاطب با حجم زیادی از اطلاعات جزئی و فشرده و ناخوانا روبهرو باشد یا برعکس با محتوای کم و سفیدخوانی زیاد مواجه گردد.
- سهولت در انتقال اطلاعات
یکی از مهمترین وظایف اطلاعنگاشت، ارائه اطلاعات بهصورتی ساده و فهمپذیر است. اگر از کدهای تصویری، رنگی یا شیوههای دیگر استفاده میشود، باید رمزگذاری آن به یاری راهنما و… به شکلی باشد که رمزگشایی آن برای مخاطب به معمایی پیچیده تبدیل نشود.
- زیبایی و جذابیت
در تولید آثار اطلاعنگاشت، زییابی و جذابیت و محتوا همچون دو بال یک پرندهاند؛ رعایت مبانی هنرهای تجسمی و ایجاد جذابیتهای بصری در خدمت موضوع، از ضرورتهای جذب مخاطب در این گونه آثار است.
- چیدمان، ترکیب و رنگبندی مناسب
در مبحث ترکیب و رنگبندی، آثار باید با شناخت دقیق از کاربرد و همنشینی رنگها تهیه شوند. در این خصوص، شناخت رنگهای گرم و سرد، رنگهای پیشرو و پسرو، استفاده منطقی و بدون افراط و تفریط از رنگ، انتخاب مناسب رنگ در جهت موضوع و هدف، و… ضروری است.
- ابتکار و خلاقیت در ایده و اجرا
باید با شناخت دقیق از موضوع، هدف، مخاطب و… آثار با ایدههای خلاقانه و مبتکرانه تولید شوند.
- استفاده از ابزار و روشهای مناسب دیداریسازی دادهها و اطلاعات
شناخت دقیق ابزار و روشهای دیداریسازی دادهها و استفاده از آنها به شکلی مرتبط و متناسب با موضوع از نکات مهم است. آشنایی با انواع گسترده نمودار، نقشه، شجرهنامه، جدول، آیکون، پیکتوگرام و… و استفاده صحیح و متناسب از آنها در اثر ضروری است.
- بهرهمندی از روایت مناسب
آثار باید از روایت مناسب و سلسله مراتب درستی در ارائه اطلاعات و تبیین موضوع بهرهمند باشند.
محورها و منابع پیشنهادی
- سیاست
الف) روی کار آمدن پهلویها
ب) حکومت پهلوی و مسئله مشروعیت
ج) جغرافیای سیاسی در دوره پهلوی
د) رجال سیاسی دوره پهلوی
ه) احزاب سیاسی در دوره پهلوی
و) روابط خارجی پهلویها
- پشت پرده روابط دو همپیمان
- زدوبندهای شاه و روسای جمهور آمریکا
- روایت اسناد لانه جاسوسی از حضور مستشاری آمریکا در ایران
- فرهنگ و رسانه
الف) سیاست فرهنگی شاهان پهلوی
- فعالیتهای تبلیغاتی سازمان زنان
- کانون بانوان؛ پیکان سیاست حجابستیزی حکومت رضاخان از ظهور تا افول
- سازمان زنان ایران؛ ابزار فرهنگی ـ اجتماعی حکومت شاه و نقش اشرف پهلوی
- فرهنگ و هنر به سبک رژیم پهلوی
- آتشبازی در تخت جمشید
- از کشف حجاب تا تاسیس سازمان حامی زنان
ب) سیاست مذهبی حکومت پهلوی
ج) رسانه در دوره پهلوی
- اقتصاد و نفت
الف) برنامهها و وضع اقتصادی کشور در دوره پهلوی
- زندگی و معاش کارگران در دهه 1350
- سراب دروازههای تمدن بزرگ
- مبارزه با گرانفروشی با توسل به راهکارهای سیاسی
- از کاهش تولید تا بلوای نان
- تجربه تلخ تورم ۴۰ درصدی
- اوجگیری زاغهنشینی و حاشیهنشینی در ایران
- مدرنیزاسیون شتابان، نابرابری و انقلاب
ب) نفت در دوره پهلوی
ج) روابط اقتصادی پهلویها
- افزایش سرمایهگذاریهای اقتصادی ـ مالی آمریکا در ایران پس از کودتای 28 مرداد 1332
- سخاوت آمریکاییها به ایرانیان
- پویشهای اقتصادی امریکا در ایران
- روند تدریجی تبدیل ایران به بازار کالاهای آمریکایی
د) فعالیتهای اقتصادی و مالی دربار پهلوی
- خاندان پهلوی در مسیر ثروتاندوزی
- ریالهایی که دلار شد
- درآمدهای نفتی ایران به حساب چه کسی واریز میشد؟
- رضاشاه چگونه به جمع ثروتمندترین مردان جهان پیوست؟
- ریخت و پاشهای سفر شاهانه
- توسعه و برنامههای عمرانی در دوره پهلوی
- الگوی توسعه بدون مشارکت
- حلبیآبادهایی که بدنه انقلاب اسلامی را شکل دادند
- سایه ایالات متحده بر برنامههای عمرانی
- راهآهن سراسری؛ نماد یا نیاز
- گسل طبقاتی پیامد توسعه آمرانه
- تاثیر توسعه نامتوازن بر رشد پایتخت در دوران پهلوی
- در آستانه دروازههای تمدن بزرگ یا وداع با قدرت؟!
- اجتماع
- نیروهای نظامی و امنیتی
الف) نیروهای نظامی در دوره پهلوی
ب) نیروهای امنیتی در دوره پهلوی
ج) وضع تسلیحات در دوره پهلوی
- چه کشورهایی به حکومت پهلوی سلاح میفروختند؟
- جنون تسلیحاتی محمدرضاشاه
- افزایش بهای نفت و گسترش خریدهای تسلیحاتی
- دلالانی که پهلویها برای خرید اسلحه برمیگزیدند
- انقلاب اسلامی
- رازگشایی از اسرار هزارساله
- مردمی که دغدغه فرهنگ و سیاست دارند!
- چرا سینما رکس در آتش سوخت؟
- فرمانها و توصیههای امام خمینی به مردم
جوایز و تقویم جشنواره
- جوایز:
رتبه اول:
۳۰ میلیون ریال، لوح تقدیر و تندیس جشنواره
رتبه دوم:
۲۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
رتبه سوم:
۱۰ میلیون ریال و لوح تقدیر
شایسته تقدیر:
۵ میلیون ریال و لوح تقدیر
- تقویم جشنواره:
مهلت شرکت در جشنواره:
- 5 اردیبهشت (همزمان با سالروز شكست حمله نظامي امريكا به ايران در طبس به علت طوفان شن) تا 5 شهریور 1398 (همزمان با سالگرد تغییر تاريخ موهوم شاهنشاهی به هجری شمسي)
مراسم اختتامیه و اعلام نتایج:
- 17 شهریور 1398 (همزمان با سالگرد جمعه سياه و كشتار بيرحمانه مردم در ميدان شهداي تهران در سال 1357)
هیئت داوران
مریم سلیمی (داور هنری) |
- دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد «روزنامهنگاری» و«گرافیک» و کارشناسی روابط عمومی
- دارای 23 سال سابقه کار مطبوعاتی و به طور موازی 20 سال سابقه کار در روابط عمومی
- مدرس دانشگاههای سوره و آزاد اسلامی
- مولف کتاب: گرافیک خبری و اطلاعرسان
- یکی از مترجمان کتاب گرافیک اطلاعرسان2
- از اعضای تیم تألیف کتاب تفکر و سواد رسانهای آموزش و پرورش
- مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیک و دیتاژورنالیسم (بیش از 70 دوره)
- عضو کمیته تخصصی گرافیک کتابهای درسی آموزش و پرورش
- داور جشنوارههای مطبوعاتی و دانشجویی
- رئیس هیئت داوران جشنواره «رسم سرخ»
- داور مسابقه اطلاعنگاشت پژوهشکده آمار
- داور مجلات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی
- برگزیده چهار دوره جشنواره مطبوعات و جشنوارههای ادبی و هنری
محمد یاقوتی (داور هنری) |
- مدیر هنری و طراح یونیفرم روزنامههای «جوان» (1387-1391)، «زایندهرود» (1390)، «صبا» (1392)، «افکار» (1396)، «نسل فردا» (1389)، تابناک (1392)، «کلید» (1395)، «جام جم» (1396 تا کنون) و «خورشید» (13۸۷)
- مدیر هنری و طراح یونیفرم مجلههای «زندگی سالم» (1387)، «سینما رسانه» (1389-1390)، «آیندهسازان» (1388-1389)، «همشهری بازار» (1389)، «ماه» (1390)، «اقتصاد» (1391)، «تاکسی» (1392)، «حرکت» (1389-1390)، «شبکه هنر» (1389-1390)، «شبکه فوتبال» (1389-1390)، «اوا» (1391)، «بانو» (1391)، «رسانه انقلاب» (1391)، «صبح» (1391)، «پنجره» (1391)، «خط حزبالله»، «مسیر» (1396)
- مدیر هنری و طراح یونیفرم تارنماهای روزنامههای جوان (1389)، صبح نو (1395)، فرهیختگان (1396)، خبرگزاری آنا (1396)، پایگاه اطلاعرسانیIR (1391 تاکنون)
- مشاور هنری خبرگزاری فارس (1394 تاکنون) و سازمان فرهنگی هنری منطقه 6 (1394)
- صفحهآرا و طراح اینفوگراف بولت روزانه فیلم فجر 13۸۷
- مدرس گرافیک مطبوعات و اینفوگرافیک (13۹۱ تاکنون)
- مولف و مترجم کتابی درباره چیستی و چگونگی تولید اینفوگرافیک به صورت کاربردی و کارگاهی (در دست تألیف)
منصور میرطاهری (داور هنری) |
- کارشناس ارشد مدیریت فناوری اطلاعات
- موسس و مدیر نخستین مرجع اینفوگرافیک فارسی
- رئیس هیئتمدیره شرکت ایدهپردازان به نگار
- مدرس کارگاههای اینفوگرافیک و دیداریسازی داده و اطلاعات در بیش از ۲۰۰ کارگاه
سیده لیلا موسوی (داور علمی) |
- دکترای علوم سیاسی گرایش مسائل ایران
- نویسنده 5 عنوان مقاله علمی ـ پژوهشی در حوزه تاریخ معاصر ایران
- عضو هیئت تحریریه فصلنامه «سیاست» دانشگاه تربیت مدرس
- همکاری با موسسه پژوهشی «ایران مهر» (1393)
- همکاری با مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1394)
- نویسنده بیش از 20 مقاله تارنمای «پژوهشکده تاریخ معاصر»
- نویسنده بیش از 10 مقاله پایگاه خبری ـ تحلیلی «برهان» و «فرهنگ امروز»
- کارشناس و طراح سوال برنامههای سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- محقق مستندهای سیاسی ـ اجتماعی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
زهرا کولیوند (داور علمی) |
- کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه تهران
- ویراستاری مقالات ماهنامه زمانه (1385-1392) و 20 کتاب در حوزههای جامعهشناسی، تاریخ
- تدوین و بازنویسی کتاب «جریانشناسی فکری ایران معاصر»
- ویرایش و تنظیم سلسله جلسات فلسفه فرهنگ (1ـ30) حجتالاسلام علیاکبر رشاد (رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
- همکاری با تارنماهای «پیشینه» (پایگاه عبرتپژوهی تاریخی) و «شهرستان ادب»
- مسئول دفتر گروه غربشناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (سال 1386)
- مسئول پرونده مشروطه نشریه «زمانه» (ش 102ـ103)؛
- همکاری با دفتر مطالعات دینی مؤسسه ایران در سِمت ویراستار (1/1/ 1392 ـ 31/6/ 1392)
- کارشناس فراوری مکتوب کانون اندیشه جوان (1392/11/1 ـ 1394/1/1)
- کارشناس تارنمای «باشگاه اندیشه» (1394/1/1 ـ 1396/1/1)
- نگارش چندین مقاله برای ماهنامه «زمانه»، تارنماهای «پیشینه» و «پژوهشکده تاریخ معاصر»
شیوه ارسال آثار
ثبت نام جشنواره صرفا بهصورت اینترنتی انجام میشود و همه آثار ارسالی باید با شرایط زیر بارگذاری شوند:
- ارسال اثر در ابعاد آزاد (ترجیحا با طول و عرض 50 و 70 سانتیمتر) و خروجی jpg و کیفیت 300dpi و حداکثر 20 مگابایت
- فایلهای اصلی (لایه باز) آثار برتر و منتخب پس از درخواست دبیرخانه دریافت میشوند.
راههای ارتباطی و ثبتنام:
برای لینک ثبت نام و ارسال اثرکلیک کنید
تارنما: infographic.iichs.ir
رایانامه: info@infographic.iichs.ir
شماره تماس دبیرخانه: 021-22003490
نشانی دبیرخانه: تهران، الهیه، خیابان شهید فیاضی (فرشته)، نبش خیابان چناران، شماره 15
بازدیدها: 23
آخرین دیدگاهها