شکیبا و امیرخانی از حراج باران گفتند/ پدیده عمومی شدن هنر در ایران
شکیبا و امیرخانی از حراج باران گفتند/ پدیده عمومی شدن هنر در ایران | غلامحسین امیرخانی گفت: امیدوارم مردم ما بتوانند از طریق رویدادهای هنری بیشتر با هنر در هر شکل آن آشنا شوند و دور هم جمع شوند و پیوند انسانی خود را محکم کنند.
شکیبا و امیرخانی از حراج باران گفتند/ پدیده عمومی شدن هنر در ایران | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از هنرآنلاین، سومین حراج باران، حراج تخصصی خط و خوشنویسی و هنرهای ایرانی اسلامی، با فروش یازده میلیارد و 769 میلیون تومان در حالی به کار خود پایان داد که کارشناسان و هنرمندان عرصه خوشنویسی امید این را دارند این حراج بتواند با ادامه مسیر حرفه ای، فضای اقتصاد هنرهای ملی و سنتی کشورمان را رشد دهد.
مجموعه آثار به نمایش درآمده در سومین حراج باران ترکیبی از آثار خوشنویسی پر قدمت و معاصر و اسناد تاریخی بود. یکی از آثار ارائه شده در این حراج در سال 97 خلق شده بود و اثری دیگر مربوط به سده پنجم هجری قمری بود.
گردهمایی آثاری از بزرگترین استادان خوشنویسی با خوانش های متفاوت درباره خط، از قدما میرعماد، زرین قلم،میرزا غلامرضا اصفهانی، درویش عبدالمجید طالقانی… گرفته تا معاصرین غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، نصرالله افجهای، کیخسرو خروش، یدالله کابلی و… رنگین کمانی جذاب و حیرت انگیز از زیبایی های این هنر آبا و اجدادی ایرانیان پدید آورد؛ همین نکته سبب شد نمایشگاه سه روزه سومین حراج باران با استقبالی شایان توجه از سوی هنردوستان و هنرمندان روبرو شود.
شهرام شکیبا، مجری هر سه دوره حراج باران در خصوص این رویداد گفت: کار کردن در این حراج برای من موقعیت بسیار مغتنمی بود. این باعث شد دریچهای در شناخت هنرهای تجسمی در زندگیام باز شود. حالا چند صباحی است که شبانهروزم را با آن میگذارم و بین آثار خوشنویسی نفس میکشم. این هنر مورد علاقه من شده است.
وی افزود: البته فکر میکنم هنوز خیلی راه داریم و تازه داریم در داخل کشور آثار را میبینیم و میفروشیم. کارهای مدرن خوشنویسی ما امروز طرفداران خود را در دنیا دارد و آثار قدمای خوشنویسی در موزه های معتبر نگاه داری می شود. حراج باران چون به صورت تخصصی روی خوشنویسی کار میکند، متر و معیار ایجاد میکند. قطعا این حراج رفرنس خواهد شد.
شکیبا گفت: همیشه برای کسی که در حراج هر اثر هنری را خریداری میکند خیلی احترام قائل هستم. به هر حال آثاری از این دست قیمتی دارد که با پول آن میتوان خیلی کارهای دیگر کرد. این یک نگاه فراتر از نگاه عامه مردم و سایر متمولان را میطلبد که شخصی به این نتیجه برسد که آثار هنری را نگهداری کند و به داشتن آن مفتخر باشد.
همچنین غلامحسین امیرخانی، از نخبگان خوشنویسی ایران در دیدار از نمایشگاه سومین حراج باران بیان کرد: خوشنویسی یکی از زمینههای هنری است که میتواند به ما در شناخت ریشههای خودمان کمک کند. زیرا هنر ملی ماست و با زبان ما تناسب دارد. خط نستعلیق واقعا این همراهی و تناسب را با زبان ما ایجاد کرده است. خط شکسته و سایر خطوط نیز خطوطی است که به عنوان بازتاب شخصیت و سلیقه ما به عنوان مردمی که در این سرزمین زندگی کردیم ظهور پیدا کرده است،حتی نقاشی خط نیز تداوم دهنده همین مسیر است.
امیرخانی درباره حراج باران گفت: یکی از امتیازات این نمایشگاه و حراج این است که سعی کرده با استفاده از ذوق و تجربه دکتر محبوبه کاظمی به صورت یک ترکیببندی از شاخههای مختلف هنری و تاریخی (از صفوی تا امروز) جلوه های متعدد هنر خوشنویسی را به بینندگان علاقهمند ارائه دهد. این به ما کمک میکند تا بفهمیم باید برای رسیدن به شناخت به سراغ کدام مرحله و آثار برویم.
این خوشنویس اظهار کرد: یک اثر هنری ممکن است یک نفر را متحول کند و معرفتی برای او ایجاد کند. هر اثری در هر گوشهای از دنیا خلق شده باشد، انسان مشتاق دیدن آن است. حالا چه این اثر مربوط به هنر معاصر باشد و چه اثری که برای قرنها پیش باشد. به هر حال انسان به دیدن هنر و اثر هنری کشش دارد. این معجزه هنر است که ما انسانها را دور هم جمع میکند و با هم آشتی میدهد. امیدوارم مردم ما بتوانند از طریق چنین رویدادهایی بیشتر و بیشتر با هنر در هر شکل آن آشنا شوند و دور هم جمع شوند و پیوند انسانی خود را محکم کنند.
امیرخانی همچنین گفت: در همه جای دنیا هنر قرنهاست جدی گرفته شده است و برای آن برنامهریزی شده است. به طور کلی موزهها و فرهنگستانها برای این مقصود ایجاد شدند. در کشور ما این وظیفه به عهده خانوادهها بوده است.
وی ادامه داد: عمومی شدن آثار هنری در کشور ما یک اتفاق جدید است و در پنجاه سال اخیر رونق گرفته است. درواقع هنر از خانهها بیرون آمده است. بنابراین در کشورهای دیگر سالهای طولانی است که برای بازار هنر برنامهریزی شده است. ما از این لحاظ کمی تازهکار هستیم. بنابراین باید بیشتر در آن سرمایهگذاری کنیم و کمک کنیم این موقعیت به درون جامعه بیاید. این وظیفه رسانههای رسمی ماست که روی آن کار کنند و هنر ما را در همه جنبههای خود به مردم ارائه دهند تا مردم با آن انس پیدا کنند.
گفتنی ست سومین حراج باران سوم اسفند سومین حراج باران با ثبت رکورد گران ترین اثر به فروش رسیده در حراج های ایران به کار خود پایان داد؛ یک جلد مصحف شریف بسیار نفیس حاصل هنرمندی رائین علی اکبرخان زاده که هفت میلیارد و 700 میلیون تومان چکش خورد.
بازدیدها: 14
آخرین دیدگاهها