فراخوان تصویرسازی با موضوع «آگاهی دیجیتال»
فراخوان تصویرسازی با موضوع «آگاهی دیجیتال» | جشنواره وب و موبایل ایران با همکاری مرکز طراحی اسپیرال و گالری علیها برگزار میکند:
فراخوان تصویرسازی با موضوع «آگاهی دیجیتال» | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از هنرگردی : هنوز باورش سخت است که کهکشانی از دانش با لمس یک صفحه در دسترس اغلب مردم قرار دارد. نسل قبل برای دانایی بیشتر مشقتهای زیادی باید میکشید. حالا اما میلیونها کتاب، مجله، مقاله، عکس، ویدیو، صدا و… به راحتی یک کلیک یا صدا زدن دستیار هوشمند صوتی تلفن همراه در دسترس ما است. نسل قبل حجم ناچیزی از تجربیات دیگران را در دسترس خود داشت در حالی که این روزها تجربه میلیونها نفر از اتفاقات مختلف در هر لحظه در حال اشتراکگذاری است. در گذشتهای به فاصله یکی دو دهه، آگاهی از خبرها تحت مدیریت بنگاههای متمرکز خبرپراکنی بودند. امروز اگر دغدغهای همگانی شود، در عرض چند دقیقه با یک هشتگ در شبکههای اجتماعی همه از آن آگاه میشوند و در پی این آگاهی مطالبهای فراگیر شکل میگیرد.
هنوز باورش سخت است و هنوز انگار متوجه عظمت این تغییر نیستیم. شاید برای همین است که به شکل طعنهآمیزی از گذشتگان کمتر مطالعه میکنیم، گاه دانش ما از گذشتگان سطحیتر است، و حتی خبرهای غیرموثق و تحلیلهای نادقیق را به راحتی باور میکنیم. انگار هنوز متوجه نیستیم که در دنیای دیگری زندگی میکنیم که پارادایمی کاملا متفاوت در آن در جریان است و تئوریها و سواد گذشته دیگر چندان به دردمان نمیخورد. اتفاقی شگفتانگیز افتاده که در آن غرق شدهایم، اما هنوز نتوانستهایم در آن شنا کنیم و درکش هنوز برایمان دشوار است.
این فراخوان دعوتی است از طراحان، برای آنکه جدیتر به این مسأله فکر کنند. شاید طراحان و تصویرگران بهتر یا سریعتر بتوانند زوایای جدیدی از این تحول را روشن کنند. پس، از تصویرسازان، طراحان گرافیک، کارتونیستها و تمام افرادی که به زبان تصویر سخن میگویند دعوت میکنیم تا به انتخاب خود، طرحی بشارتدهنده یا هشداردهنده با موضوع «آگاهی دیجیتال» خلق کنند.
پس از فراخوان «زندگی دیجیتال» در سال گذشته، امسال نیز مرکز طراحی اسپیرال به کمک جشنواره وب و موبایل ایران آمده تا با همراهی گالری علیها فراخوانی در کنار بخش اصلی جشنواره اعلام کنند. هدف از این فراخوان آشنایی بیشتر طراحان گرافیک و تصویرگران با اکوسیستم وب و موبایل ایران و طرح مسأله در زمینههای فرهنگی اجتماعی در قالب برگزاری مسابقه طراحی است. آثار برگزیده ارسالی به دبیرخانه جشنواره، به شکل نمایشگاهی جانبی در لابی جشنواره وب و موبایل ایران، و پس از آن در گالری علیها به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین این آثار در قالب کتابی توسط دبیرخانه جشنواره منتشر خواهد شد.
محورهای اصلی فراخوان «آگاهی دیجیتال»:
- دسترسی سریع به دانش و اطلاعات در اینترنت
- اشتراک تجربههای ناب در شبکههای اجتماعی
- غیر متمرکز سازی در خبر، هنر و اقتصاد
- آسیبهای انتشار دانش سطحی یا اطلاعات نادرست
- سواد رسانهای در زندگی دیجیتال
زمانبندی:
- مهلت ارسال فایل: ۱۰ بهمنماه ۱۳۹۷
- داوری آثار و اعلام اسامی راهیافتگان به مرحله نهایی: ۲۰ بهمنماه ۱۳۹۷
- برگزاری نمایشگاه و اعلام برندگان: ۲۶ بهمنماه ۱۳۹۷
هیأت داوران: (به ترتیب سن)
- کامبیز درمبخش
- جمال رحمتی
- بزرگمهر حسینپور
- فرشید پارسیکیا
- حامد بیدی
جوایز:
- نفر اول: تندیس افتخاری جشنواره وب و موبایل ایران به همراه یک سکه طلای تمام بهار آزادی
- نفر دوم: لوح تقدیر ویژه از دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران به همراه یک نیمسکه طلای بهار آزادی
- نفر سوم: لوح تقدیر ویژه از دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران به همراه یک ربعسکه طلای بهار آزادی
- سی نفر برتر: شرکت در نمایشگاه گروهی در لابی جشنواره وب و موبایل ایران، شرکت در نمایشگاه گروهی در گالری علیها، انتشار اثر در کتاب اختصاصی فراخوان، انتشار در شبکههای اجتماعی و وبسایت جشنواره، انتشار در وبسایت هنرگردی
شرایط شرکت در مسابقه:
- آثار ارسالی میبایست در قالب پوسترهایی با رزولوشن ۳۰۰dpi و با اندازه ۷۰ سانتیمتر در ضلع بزرگ طراحی شده باشند. در کنار فایل اصلی باید یک فایل کم حجم با فرمت jpg و با اندازه ۱۹۲۰ پیکسل در ضلع بزرگ جهت ارزیابی اولیه به دبیرخانه ارسال گردد. فایلها حداکثر تا تاریخ ۱۰ بهمنماه ۹۷ از طریق فرم شرکت در مسابقه پوستر در وبسایت جشنواره وب و موبایل ایران باید ارسال شوند.
- شیوه نامگذاری فایلها به صورت name-family-mobilenumber-print برای نسخه با کیفیت اصلی و name-family- mobilenumber-web برای نسخه کمحجم شده باشد.
- در تکنیک و ابزار مورد استفاده محدودیتی وجود ندارد. اما تمام عناصر بصری باید به صورت اختصاصی برای این منظور طراحی شده باشند و کپی نباشد.
- در تعداد ارسال آثار از طرف یک شرکت کننده محدودیتی وجود ندارد. در صورتی که طرحهای ارسالی به صورت مجموعههای به هم وابسته ارسال میشود، این نکته به نوعی با شمارهگذاری در طرحها مشخص شود.
- طراح با شرکت در این مسابقه حق هر گونه استفاده چاپی و دیجیتالی از اثر ارسالی را با حفظ حقوق معنوی طراح برای دبیرخانه جشنواره وب و موبایل ایران قائل میشود. همچنین طراح با ارسال اثر به این فراخوان مسئولیت اصالت اثر را شخصا به عهده گرفته و در صورتی که در مراحل بعد هر گونه کپیبرداری یا سوءاستفاده ثابت شود، تمام مسئولیتهای حقوقی ناشی از آن به عهده ارسال کننده خواهد بود.
بازدیدها: 20
آخرین دیدگاهها