بنکسي: نابود کردن هم يک انگيزه خلاقانه است
بنکسي: نابود کردن هم يک انگيزه خلاقانه است | محبوبترين نقاشي مردم بريتانيا چند لحظه پس از فروخته شدن به قيمت يک ميليون پوند از دستگاه کاغذخردکن قاب تابلو رد و مقابل ديدگان حيرتزده هنردوستان و دلالان هنري براي هميشه نابود شد.
بنکسي: نابود کردن هم يک انگيزه خلاقانه است | به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از «ايران آرت»، آنچه روز شنبه در سالن اصلي حراجخانه ساتبيز در لندن اتفاق افتاد، از عجيبترين رويدادهاي تاريخ هنرهاي تجسمي و شبيه بخشي از يک فيلم علمي تخيلي بود. وقتي مجري ساتبيز، چکش را به نشانه فروخته شدن «دختر با بادکنک» بنکسي به عنوان آخرين قطعه حراجي فرود آورد، هنوز خيليها داشتند به تابلوي روي ديوار نگاه ميکردند، غافل از اينکه شايد در بخشي ديگر از لندن مشهورترين نقاش خياباني دنيا نقشهاي شيطاني براي تابلوي خود کشيده است.
بنکسي که گفته ميشود اهل بريستول بريتانياست و خيليها دنبال يافتن هويت اصلياش هستند، همزمان با حرکت نقاشي رو به پايين و ورود به دستگاه کاغذخردکن تعبيهشده در قاب تابلو، در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «ميرود، ميرود، رفت…» تابلوي «دختر با بادکنک» که سال 2017 در يک نظرسنجي به عنوان محبوبترين نقاشي مردم بريتانيا معرفي شد، با يک ميليون پوند رکورد مشترک گرانترين تابلوي بنکسي را در اختيار دارد.
بنکسي در اينستاگرام 3/4 ميليون فالوور دارد و نکته اينکه هيچکس را فالو نميکند. پست روز جمعه او با عنوان «ميرود، ميرود، رفت…» با تصويري از نقاشي تکهتکهشده بيش از 743 هزار لايک خورد و حدود 18 هزار کامنت داشت. او يک روز بعد فيلمي 59 ثانيهاي از روند کار گذاشتن دستگاه کاغذخردکن در قاب تابلوي «دختر با بادکنک» مربوط به چند سال قبل منتشر کرد و در آن توضيح داد که طبق برنامه دستگاه به محض فروخته شدن نقاشي در حراجي به کار ميافتد.
ويديوي کوتاه بنکسي با اين جمله «پابلو پيکاسو» که «انگيزه نابود کردن هم يک انگيزه خلاقانه است» حالا ديگر بيش از چهار ميليون بار فقط در صفحه هنرمند بريتانيايي ديده شده و ميليونها نفر هم آن را در سايتهاي ديگر تماشا کرده و شگفت زده شدهاند. صحنهاي که کاغذخردکن ناگهان به کار ميافتد و حاضران در حراجخانه ساتبيز ناگهان متوجه خرد شدن نقاشي يک ميليون پوندي ميشوند، بيترديد از شگفتيهاي تاريخ هنر خواهد ماند.
«الکس برنتسيک»، مدير ارشد حراجخانه ساتبيز و رئيس هنر معاصر اين حراجي در اروپا درباره آنچه شامگاه جمعه به وقت لندن براي «دختر با بادکنک» اتفاق افتاد، گفت: «به نظر ميرسد همه ما بنکسيزده شديم.» دفتر ساتبيز هم بيانيهاي در اين باره در روزنامه «فايننشيال تايمز» منتشر کرد و بدون اشاره به هويت خريدار نوشت: «ما با خريدار تابلوي بنکسي که از ماجرا غافلگير شده مذاکره کرديم و در پي برداشتن گامهاي بعدي هستيم.»
از سوي ديگر، کارشناسان سايت «مايآرتبروکر» (فروشنده کارهاي بنکسي) معتقدند با ريزريز شدن يکي از محبوبترين تابلوهاي او و مردم بريتانيا از اين پس ارزش کارهاي بنکسي دستکم بيش از 50 درصد بيشتر خواهد شد. «دختر با بادکنک» در سالهاي اخير بيش از 20 درصد گرانتر شده بود و انتظار ميرود خريدار خوشبخت بتواند نسخه پارهپاره را در حراجيهاي بعدي حدود دو ميليون پوند به ديگر علاقهمندان بفروشد.
نسخه اصلي «دختر با بادکنک» نخستين بار حدود 16 سال پيش روي پايههاي پلي در ساوثبنک لندن خلق شد و چند سال بعد نسخه گالري آن در قالب يک تابلوي آکريليک روي بوم و اسپري به نمايش درآمد. تازهترين نقاشيهاي ديوار مشهورترين و در عين حال گمنامترين نقاش خياباني دنيا اواخر تابستان سال گذشته در باربيکن سنتر در مرکز لندن پديد آمد که بنکسي آنها را با الهام از نمايشگاه آينده ژان-ميشل باسکيا، نقاش فقيد آمريکايي خلق کرده است.
بازدیدها: 14
آخرین دیدگاهها