حذف قلمزنی و نقطهپردازی در آثار جدید استاد فرشچیان
کارشناس هنرهای تجسمی در تحلیل تابلوهای اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی گفت: به مروز زمان در آثار جدیدتر استاد برخی فنون از جمله نقطهپردازی کمرنگ و حذف شده است.
به گزارش آتلیه اثرهنری به نقل از فانوس، طی جلسهای کارگاهی در محل موزۀ مرکزی آستانقدسرضوی، حمید جاجرمی کارشناس معماری و هنرهای تجسمی این مرکز به بررسی و تحلیل آثار هنری استاد محمود فرشچیان پرداخت. وی در این نشست با بیان زندگینامۀ این نقاش بزرگ ایرانی، قدرت دست فرشچیان را در سن 89 سالگی حیرتانگیر خواند و گفت: این توانایی در این سن به تمرین مستمر و انگیزه و اعتماد قلبی ایشان برمیگردد.
این کارشناس دلایل ممتاز بودن آثار فرشچیان را برشمرد و اظهار داشت: تأثیر سبک قلمگیری از اساتیدی چون رضا عباسی و حسین بهزاد، آشنایی کامل با نقاشی ایرانی از دورۀ تیموری تا معاصر، آشنایی کامل با اسلوب نقاشی غرب و شرق، آشنایی کامل با آناتومی انسان، حیوانات و گیاهان، بهرهگیری از استعاره در آثار، بهکارگیری احساس تغزلی و شاعرانه در آثار، طراحی بسیار قوی و شناخت و بهکارگیری هوشمندانۀ رنگ، از دلایل برتری کار این استاد بزرگ نقاشی است.
جاجرمی در ادامه با نمایش تابلوهای نقاشی استاد فرشچیان به سیری که این آثار طی کردهاند پرداخت و با بیان اینکه تابلوی «عصر عاشورا» از نظر کمپوزیسیون، رنگ و موضوع، بینظیرترین اثر فرشچیان است، تصریح کرد: در این اثر قلمگیری فوقالعاده قوی است و به مروز زمان در آثار جدیدتر برخی فنون از جمله نقطهپردازی کمرنگ و حذف شده است که از دلایل آن علاوه بر کهولت سن استاد، استفاده از تکنیکهای جدید مانند رنگهای اکریلیک است.
وی خاطرنشان کرد: در آثار جدید، قلمزنی دیده نمیشود؛ اما رنگها به صورت زنده خود را نشان میدهند.
استاد محمود فرشچیان مجموعهای از آثار هنری خود را در زمانهای گوناگون، به موزۀ آستانقدسرضوی اهدا کرده است که این آثار در تالاری اختصاصی در موزۀ آستانقدس رضوی واثع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی به نمایش درآمده است.
بازدیدها: 23
آخرین دیدگاهها